Pravda nebo mýtus? Vliv kofeinu na kretin!


Berete kreatin a slyšeli jste, že káva a kofein obecně odvodňuje vodu z těla? Co je na tom pravdy a jaký vliv mají nápoje s obsahem kofeinu vliv na účinky kreatinu? Jeden ranní šálek přeci nemůže nijak ovlivnit funkci kreatinu, nebo snad ano? To vše se dozvíte v následujícím článku.

Není pochyb, že po proteinu je kreatin monohydrát jedním z nejrozšířenějších suplementů. Nejen že na první pohled zvětšuje velikost vašich svalů tím, že je nasytí vodou, ale také dokážete zvedat vyšší váhy a pokud zrovna váznete na bodu mrazu, může vám pomoci se posunout o kus dál.

Kreatin má v kombinaci s tréninkem s těžkou váhou potenciál ke stimulaci svalové hypertrofie. Tato unikátní vlastnost pochází ze schopnosti kreatinu sloužit jako primární zásobiště energie, které rychle obrátí vyčerpání energie svalové buňky (ATP) během kontrakce – čímž dobije energii ve svalové buňce, prodlouží kontrakci a zlepší velikost i výkon svalů.


Je vhodný pít kávu během dne, pokud berete kreatin?

Kofein zná každý jako aktivní složku kávy nebo energických nápojů. Stimuluje nevrový systém a krátkodobě potlačuje pocit únavy. Ačkoliv mnoho lidí tvrdí něco jiného, je zajímavé, že mnoho prodávaných NO nakopávačů obsahuje jak kreatin tak kofein.

Některé výzkumy posledních let dokázali, že má kofein negativní vliv na kreatin! Jeden z nich např. Vandenberghe... , kde porovnávali výsledky na kreatinu s kofeinem a bez.

  • Ve skupině dobrovolníků, kteří brali pouze doplněk stravy kreatin, vzrostla síla o cca 17%.
  • Ve skupině, které mimo kreatin byl suplementován také kofein síla nevzrostla vůbec.

Takže tato studie možná dokázala, že společně obě látky nefungují a kofein tedy neguje účinky kreatinu. S největší pravděpodobností účinky kofeinu brání v transportu kreatinu do buňky.


Kofein až po nasycovací fázi

Takže jeden věděcký výzkum dokázal, že není vhodné pít kávu, colu nebo zelené čaje během suplementace kreatinu. Ale co když budete pít kávu po skončení nasycovací fáze? Studie od Lee a kol. ukázala, že po skočení prvního týdnu, kdy berete značně vyšší dávky kreatinu, si lze nějakou tu kávu dát.

Po skončená nasycovací fáze, která trvá 5-7 dní (20-30g kreatinu denně), bylo podáváno dobrovolníkům zrhuba 600mg kofeinu hodinu před tréningem. Ukázalo se, že kombinace umí zvýšit silový výkon vysokointenzivním tréninku. Výsledky této studie ukázaly, že kofein požitý po nasycovací fázi nemá na kreatin negativní vliv.

Zvýšení síly bude tím, že dovnitř svalové buňky se již dostal dostatek kreatinu, aniž by tomu kofein bránil. Když je dostatek kreatinu přeměněn na kreatin fosfát, zlepšující tvorbu ATP, a tím svalový výkon, příjem kofeinu před tréninkem možná jenom způsobí další transport kreatinu do svalové buňky, čímž se množství energie a svalové síly ještě zvýší.

Doprava ZDARMA

Při nákupu alespoň za 2 000Kč získáte dopravu zdarma u PPL, České pošty a GLS.

Výběr z domova

Vybírejte dárky z pohodlí z tepla vašeho domova. Díky bankovnictví nemusíte hnout ani prstem a do 3 dnů máte hračky doma.

Vrácení zboží do 14 dnů

Nefunguje dárek tak, jak jsme popsali či vám zboží nevyhovuje? Neponičené ozkoušené ho můžete vrátit do 14 dnů.